Wednesday 15 July 2015

Adakah anda mempunyai masalah resdung ? Berikut adalah cara untuk membuat rumah anda bebas dari ancaman resdung.

Masalah Resdung: Cukup mudah untuk menikmati Pencetus. Pertama, ia adalah penting untuk memahami mengapa anda mempunyai masalah resdung, kata Jordan S. Josephson, MD, seorang Manhattan telinga hidung tekak pakar dan penulis Relief Sinus Now. 

"Alahan adalah satu sebab yang agak biasa untuk masalah resdung," katanya. Alahan yang memberi kesan kepada hidung, seperti demam alergi dan alahan tertutup boleh menyebabkan membran hidung membengkak, dan ayat-ayat untuk sinus - ruang kosong dalam tulang sekitar hidung - untuk menjadi disekat. Lendir, yang biasanya mengalir dari sinus ke hidung, tidak boleh longkang.

Sebab-sebab lain? "A hidung kering membawa kepada lebih banyak masalah sinus," kata Richard F. Lavi, MD, seorang allergist di Twinsburg, Ohio. "Kekeringan Hidung membawa kepada kesesakan, mukus menebal, dan bertambah buruk resdung." Apa pencetus, anda boleh memilih dan memilih dari kelima-lima tips, atau menerima pakai semua daripada mereka.

Petua Sinus 1: Simpan Percuma Anda

"Apabila haba dihidupkan, membran mendapatkan kering," kata Russell B. Leftwich, MD, seorang allergist di Nashville, Tenn. Mukus tidak dibersihkan dengan berkesan, meningkatkan risiko masalah sinus.

Dia tidak boleh mencadangkan julat suhu dalaman yang tertentu seperti yang ideal, tetapi menawarkan panduan ini: ". Anda lebih baik memakai baju panas dan menyimpan ia lebih sejuk daripada cranking ia sehingga supaya anda selesa dengan hanya memakai T-shirt"

Mari hidung membimbing julat suhu dalam bangunan anda, mencadangkan Lavi. "Jika anda tidak bangun dengan hidung berdarah atau kesesakan, yang mungkin julat suhu yang baik."

Petua Sinus 2: melembabkan udara anda

Berusaha untuk persekitaran dalam bangunan yang tidak terlalu kering dan tidak terlalu lembap. "Hama habuk suka lebih besar daripada 50% kelembapan," Lavi memberi amaran. Dan jika anda alah kepada hama habuk, itu berita buruk kepada sinus anda.

Persekitaran dalaman terlalu lembap juga boleh menggalakkan pertumbuhan kulat, yang juga boleh mencetuskan masalah resdung, kata Todd Kingdom, MD, profesor Otolaringologi - pembedahan kepala dan leher di Universiti Colorado School of Medicine. Sesetengah orang lebih sensitif kepada ini daripada yang lain, katanya.

Pakar dibahagikan kepada nilai humidifiers ruang untuk mewujudkan rumah yang mesra sinus.
Lupakan mereka, Leftwich berkata. "A humidifier bilik tidak membuat perbezaan. Terdapat terlalu banyak udara untuk melembapkan."

Tetapi Josephson kata menggunakan pelembap pada mulanya bilik tidur pada bulan Oktober hingga Mac atau April boleh membuat perbezaan dalam menjaga masalah resdung di teluk.
Vaporizers boleh membuat anda lebih selesa jika anda berada di tengah-tengah masalah sinus, Leftwich berkata. Tetapi anda perlu mempunyai ia berhampiran. "Ia tidak melakukan apa-apa yang baik untuk mempunyai vaporizer di sisi lain dari bilik." Dan, beliau memberi amaran, peranti perlu dibersihkan setiap hari untuk menghalang bakteria daripada tumbuh.

Bernafas kabus yang datang dari vaporizers, tetapi tidak stim, beliau memberi amaran. Wap boleh membakar anda. '' Kebanyakan vaporizers tidak menghasilkan sebarang stim, hanya kabus, "kata Leftwich." Dan orang-orang vaporizers yang melakukan make wap dan sudah tentu wap dari cerek teh atau periuk di atas dapur mesti digunakan dengan berhati-hati. "Wap boleh membakar anda , jadi jangan bersentuhan dengannya.

Petua Sinus 3: Mengudarakan Rumah Anda

Sebuah rumah yang cekap tenaga tidak semestinya satu friendly sinus-, Leftwich berkata. "Anda memeteraikan sebuah rumah untuk menjadikannya lebih cekap tenaga, dan anda berakhir dengan udara basi yang memburukkan masalah sinus," katanya.

Penyelesaian: "Membuka rumah pada hari yang panas untuk membersihkan udara adalah satu perkara yang baik," katanya, dengan syarat ia bukan satu hari debunga tinggi yang akan mencetuskan alahan anda.

Nilai mempunyai saluran udara pada pemanasan dan sistem penyejukan dibersihkan merupakan satu lagi perdebatan di kalangan pakar-pakar. Leftwich panggilan itu satu pembaziran masa dan wang. Sesetengah pesakit memberitahu bahawa mereka mendapat sicker selepas pembersihan saluran, katanya, mungkin disebabkan oleh memburukkan habuk bawaan udara. Tetapi Josephson berkata jika udara berbau berdebu atau berkulat, ada baiknya kalau kita cuba. Menukar penapis penghawa dingin anda secara teratur adalah baik, juga, tambah beliau.

Petua Resdung 4: Menjadi Air Bijaksana

Minum banyak cecair boleh membantu menjaga sinus anda berfungsi dengan baik. "Sekurang-kurangnya satu liter sehari" adalah syor Leftwich. Kebanyakan yang perlu air kosong, katanya.
"Lebih banyak yang lebih baik," kata Josephson. Dia memberitahu pesakit untuk minum air yang cukup setiap hari supaya air kencing mereka biasanya jelas.

Air garam hidung pencuci untuk hidung boleh membantu juga. Anda boleh membeli kit atau adukkan anda sendiri di rumah. Resipi: Campurkan kira-kira 16 auns (1 pain) yang suam suling, steril air, atau sebelum direbus dengan 1 sudu teh garam. Sesetengah orang menambah 1/2 sudu teh baking soda untuk mengambil sengatan daripada garam. Menggunakan picagari mentol, segera siram rongga hidung anda untuk membersihkan lendir dan serpihan.

Periuk neti adalah satu lagi cara untuk mengairi rongga hidung anda, Josephson mencadangkan. Ini ubat berabad-abad lamanya telah mendapatkan populariti baru-baru ini.

Periuk kelihatan seperti periuk teh dengan muncung panjang. Peranti yang dijual secara meluas, selama kira-kira $ 10 hingga $ 20, dalam talian dan di kedai-kedai ubat dan kedai makanan kesihatan.

Untuk menggunakan periuk, biasanya anda campuran tentang segelas suam suling, steril, atau air sebelum direbus dengan satu sudu teh garam. Seterusnya, sengetkan kepala anda ke atas sink pada sudut kira-kira 45 darjah. Letakkan muncung periuk ke dalam lubang hidung atas anda dan perlahan-lahan tuangkan penyelesaian dalam.

Air garam akan mengalir melalui rongga hidung anda, ke dalam lubang hidung yang lain, dan mungkin ke dalam tekak. Meniup hidung anda untuk menghapuskan apa-apa air, kemudian ulangi langkah-langkah di lubang hidung yang lain.

Membersihkan periuk neti anda secara berkala.

Petua Sinus 5: Elakkan Household Bahan perangsang

Asap rokok, produk pembersihan, semburan rambut, dan bahan-bahan lain yang mengeluarkan wasap semua boleh membuat masalah resdung anda lebih teruk.

"Apa sahaja yang mempunyai bau yang kuat wasap boleh menjadi masalah, terutamanya jika anda terdedah," kata Leftwich. "Asap rokok mungkin adalah No 1 pesalah untuk sinus." Beliau mencadangkan meminta ahli keluarga untuk merokok di luar atau, lebih baik lagi, untuk melepaskan tabiat itu.

Jika anda sensitif kepada haiwan bulu, mandi atau membersihkan haiwan kesayangan anda mingguan, kata Lavi. Seperti yang sukar kerana ia adalah untuk pemilik haiwan, mengehadkan pendedahan kepada haiwan anda pada waktu malam boleh membantu.

No comments:

Post a Comment